accent heading

Search Engine Optimization (SEO)

seo-search-engine-optimization

Waarom is SEO belangrijk?

Google is welgekend bij iedereen en wordt de zoekmachine vaak gebruikt om informatie of producten te zoeken. Google heeft een gigantische database aan geregistreerde webpagina's die vergelijken met de zoekopdrachten.

Via algoritmes scant Google haar database met webpagina's die het best matched met de ingevoerde zoekopdracht. Hetgene wat je ingeeft in de zoekbalk wordt dan een trefwoord genoemd en zal Google dan een query loslaten en de webpagina's tonen die het meest relevant zijn voor deze zoekopdracht.

Het is voor elke ondernemer een behoorlijke uitdaging om haar website zo hoog mogelijk te ranken in de zoekresultaten. Zeker als je weet dat het eerste zoekresultaat 40% wegkaapt van alle clicks.

Tal van ondernemers investeren geld in trefwoorden via Google Ads, maar onderstaand onderzoek toont aan dat dit niet de meest succesvolle manier is. Organische zoekresultaten, of zoekresultaten zonder sponsoring, worden door Google als de meest relevante zoekresultaten weergeven.

Hoe scoor je hoog in de zoekresultaten?

Relevante content is essentieel. Het is belangrijk dat je antwoord biedt aan vragen die de surfers stellen op de zoekmachine. Doch is dit niet het enige punt. De volgende elementen zijn cruciaal voor een hoge ranking :
Sterk merk maken
Gebruik de juiste trefwoorden
Match jouw content met de trefwoorden
Verlaag de bounce rate (bounce = verlaten van de pagina in enkele seconden)
Maak hoge kwaliteit teksten
Maak backlinks naar jouw website
Toon relevante afbeeldingen en benoem deze
Zorg voor klikbare content naar acties
Gebruik interne linking

Bovenaan in Google blijven

Wanneer je honderden trefwoorden gebruikt, is de kans groter dat je met sommige trefwoorden bovenaan de zoekresultaten staat. Doch past Google op regelmatige basis haar algeritmen bij, zodat je steeds ook jouw positie het best kan blijven monitoren. Het zoekgedrag van mensen, veranderd ook met de tijd, zo ook het algortime van Google.